Nintendo viert haar 135e verjaardag

Op 23 september 2024 viert Nintendo zijn 135e verjaardag. Wat begon als een bescheiden speelkaartenbedrijf in Kyoto, Japan, is uitgegroeid tot een wereldwijd icoon in de gaming industrie. Nintendo heeft een enorme invloed gehad op de manier waarop we spelen en de rol die games in ons dagelijks leven spelen. In dit artikel blikken we terug op de rijke geschiedenis van Nintendo, van zijn oorsprong in 1889 tot zijn invloed op de moderne gaming wereld.

Nintendo werd op 23 september 1889 opgericht door Fusajiro Yamauchi. Het bedrijf produceerde aanvankelijk Hanafuda-speelkaarten, een traditioneel Japans kaartspel. Nintendo groeide snel en werd al snel de grootste producent van speelkaarten in Japan. Gedurende het begin van de 20e eeuw bleef het bedrijf voornamelijk gericht op kaarten, maar er werden ook experimenten gedaan met andere vormen van entertainment, zoals het runnen van een taxibedrijf en een instant-rijstbedrijf. Dit laat zien dat Nintendo altijd al op zoek was naar nieuwe manieren om zich te onderscheiden.

Het was pas in de jaren ’60 dat Nintendo zich begon te richten op elektronisch speelgoed, wat het begin markeerde van hun reis naar videogames. Een van de eerste successen in deze periode was de Ultra Hand, een mechanisch speelgoed ontworpen door Gunpei Yokoi, die later een grote rol zou spelen in de ontwikkeling van de Game Boy.

In de jaren ’70 begon Nintendo serieus de videogame-industrie te verkennen. In 1977 introduceerden ze hun eerste thuisconsole, de Color TV-Game. Dit was echter slechts een voorproefje van wat zou komen. Het bedrijf kreeg wereldwijd bekendheid met de release van de Nintendo Entertainment System (NES) in 1983 (gelanceerd in Japan als de Famicom). De NES bracht iconische titels zoals Super Mario Bros. en The Legend of Zelda, en wordt vaak gezien als de console die de Amerikaanse gamesindustrie redde na de crash van 1983.

In deze periode werd ook Shigeru Miyamoto een legendarische naam. Hij ontwierp games die later cultureel erfgoed zouden worden, zoals Donkey Kong, dat debuteerde in arcades in 1981. Miyamoto werd een sleutelfiguur in de groei van Nintendo en bleef bijdragen aan hun creatieve successen.

De jaren ’90 zagen een aantal revolutionaire producten van Nintendo, waarvan de draagbare Game Boy waarschijnlijk de bekendste is. De Game Boy, gelanceerd in 1989, veranderde de manier waarop mensen games speelden en werd een wereldwijd fenomeen, mede dankzij Tetris en later Pokémon. Nintendo’s focus op draagbaarheid, gebruiksvriendelijkheid en geweldige software bracht hen naar nieuwe hoogten.

Daarnaast introduceerde Nintendo in 1996 de Nintendo 64, een van de eerste consoles met 3D-games. Spellen zoals Super Mario 64 en The Legend of Zelda: Ocarina of Time zetten nieuwe standaarden voor 3D-platforming en actie-avonturen. Deze games worden vaak genoemd als de beste games aller tijden, en Nintendo bleef hun reputatie als innovatieve kracht versterken.

In 2006 lanceerde Nintendo de Wii, een van hun meest succesvolle consoles ooit, die beweginggestuurde games introduceerde voor een breed publiek. De Wii wist families samen te brengen met games zoals Wii Sports en bracht gaming uit de nichemarkt naar huiskamers wereldwijd. Het succes van de Wii is een bewijs van Nintendo’s vermogen om nieuwe manieren van interactie te verkennen en een breder publiek te bereiken dan ooit tevoren.

Na een mindere periode met de Wii U in 2012, keerde Nintendo triomfantelijk terug met de lancering van de Nintendo Switch in 2017. De Switch combineerde het draagbare gemak van de Game Boy met de kracht van een thuisconsole en zette Nintendo weer aan de top van de industrie. Met titels zoals The Legend of Zelda: Breath of the Wild en Animal Crossing: New Horizons bleef Nintendo zijn plaats als innovator in de gamingwereld verstevigen.

Gedurende zijn 135-jarige geschiedenis heeft Nintendo niet alleen enkele van de meest geliefde games en franchises gecreëerd, maar het heeft ook de manier waarop we over games denken en spelen opnieuw gedefinieerd. Hun focus op innovatie, toegankelijkheid en creativiteit heeft geleid tot enorme invloed in de gamewereld. Van hun iconische personages zoals Mario en Link, tot het bedenken van nieuwe manieren om games te ervaren (zoals de Wii Remote en de Joy-Con-controllers), Nintendo blijft de standaard zetten voor wat gaming kan zijn.

Daarnaast heeft Nintendo een enorme culturele impact gehad. Hun personages en franchises zijn uitgegroeid tot herkenbare iconen, met merchandise, tv-shows, films (zoals de recente Super Mario Bros.-film) en zelfs pretparken zoals Super Nintendo World in Japan en de VS.

Op hun 135e verjaardag blijft Nintendo een unieke plaats innemen in de game-industrie. Met een geschiedenis die geworteld is in innovatie, creatieve gameplay en het vermogen om mensen samen te brengen, is het duidelijk dat Nintendo’s invloed nog lang voelbaar zal zijn. Of het nu door hun revolutionaire consoles, hun meeslepende games of hun invloed op de bredere popcultuur is, Nintendo heeft bewezen dat het niet zomaar een bedrijf is, maar een cultureel fenomeen. En met de voortdurende populariteit van de Switch en hun toekomstige plannen, lijkt het erop dat Nintendo nog vele jaren aan de top zal blijven.

Natuurlijk zijn er genoeg Nintendo consoles in ons museum te vinden en in onze museum winkel staat ook meer dan genoeg merchandise en games van de Nintendo spellen