De Sega 32X uit november 1994 !

De Sega 32X bestaat deze maand 30 jaar!
Speciaal voor die gelegenheid hebben we een artikel geschreven over dit accessoire voor de Sega Genesis.

De 32X is een add-on voor de Sega Genesis videogameconsole. Codenaam “Project Mars”. Het was ontworpen om de kracht van de Genesis uit te breiden en te dienen als een overgangsconsole naar het 32-bits tijdperk tot de release van de Sega Saturn. De 32X gebruikt zijn eigen ROM-cartridges en heeft zijn eigen bibliotheek met games.

Sega onthulde de 32X op de Consumer Electronics Show in juni 1994 en presenteerde het als een goedkope optie voor 32-bits games. Het werd ontwikkeld als reactie op de Atari Jaguar. Hoewel de 32X werd bedacht als een nieuwe, zelfstandige console, werd het op voorstel van Sega of America-directeur Joe Miller en zijn team een ​​add-on voor de Genesis en werd het krachtiger. Het uiteindelijke ontwerp bevatte twee 32-bits centrale verwerkingseenheden en een visuele displayprocessor.

De Sega Genesis werd uitgebracht in 1988. Begin 1994 begon Sega zich zorgen te maken over de concurrentie van nieuwere, krachtigere 32-bits consoles zoals de Atari Jaguar en de 3DO Interactive Multiplayer. De Sega CD, een eerdere add-on voor de Genesis, had niet aan de commerciële verwachtingen voldaan. De opvolger van de Genesis, de Sega Saturn, zou pas eind 1995 wereldwijd volledig worden uitgerold. Dit liet een gat van bijna twee jaar over waarvan Sega zich zorgen maakte dat het zijn concurrenten aan populariteit zou laten winnen.

De 32X werd uitgebracht op 21 november 1994 in Noord-Amerika, op tijd voor de feestdagen van dat jaar. Zoals aangekondigd, werd het verkocht voor $159,99 zonder een ingepakt spel. De vraag onder retailers was groot en Sega kon de bestellingen voor het nieuwe systeem niet bijhouden. Er waren meer dan 1.000.000 bestellingen geplaatst voor 32X-eenheden, maar Sega was er in januari 1995 slechts in geslaagd om 600.000 eenheden te verzenden. In de Verenigde Staten werden er tegen Kerstmis 1994 bijna 500.000 exemplaren verkocht, wat de aanvankelijke verkoopprognose van Sega overtrof. De 32X werd gelanceerd voor ongeveer dezelfde prijs als een Genesis-console, en de prijs was minder dan de helft van wat de Saturn bij de lancering zou zijn. De Europese release kwam 28 november 1994, voor een prijs van £169,99, en kende ook aanvankelijk een hoge vraag.

Ondanks de positionering van de goedkopere console als een goedkope instap in 32-bit gaming, had Sega het moeilijk om externe ontwikkelaars ervan te overtuigen om games te maken voor het nieuwe systeem. Topontwikkelaars waren al op de hoogte van de naderende komst van de Sega Saturn, Nintendo 64 en PlayStation, en geloofden niet dat de 32X in staat zou zijn om te concurreren met een van die systemen.

Omdat ze geen games wilden maken voor een add-on die “een technologische doodlopende weg” was, besloten veel ontwikkelaars om geen games voor het systeem te maken. Problemen plaagden games die intern waren ontwikkeld vanwege de snelle ontwikkeltijd van de 32X. Volgens Bayless werden games in de wachtrij zo snel mogelijk in een doos gepropt, wat betekende dat er op alle mogelijke manieren enorm werd bezuinigd. Zelfs vanaf het begin waren de ontwerpen van die games opzettelijk conservatief vanwege de tijdsdruk. Tegen de tijd dat ze werden verzonden, waren ze nog conservatiever; ze deden niets om te laten zien waartoe de hardware in staat was.

Hoewel het systeem succesvol werd gelanceerd, verdween de vraag al snel. In de eerste drie maanden van 1995 annuleerden verschillende externe uitgevers van de 32X, waaronder Capcom en Konami, hun 32X-projecten zodat ze zich konden richten op het produceren van games voor de Saturn en PlayStation. De 32X sloeg niet aan bij het publiek en wordt beschouwd als een commerciële mislukking.

In 1995 was de Genesis nog steeds niet succesvol gebleken in Japan, waar hij bekend stond als Mega Drive. De Saturn versloeg de PlayStation in verkopen, dus besloot Sega CEO Hayao Nakayama om Sega of America te dwingen zich te concentreren op de Saturn en de ondersteuning voor Genesis-producten te schrappen. Dit resulteerde in een verrassend vroege lancering van de Saturn in de vroege zomer van 1995.

Ondanks beloftes van Sega dat er veel games voor het systeem zouden worden ontwikkeld, gaf Sega begin 1996 eindelijk toe dat het te veel had beloofd van de add-on en besloot het de 32X stop te zetten om zich te concentreren op de Saturn. Hoewel de 32X geen commercieel succes was, is het alsnog een item dat niet in de verzameling van een retro gaming fan kan ontbreken. In ons museum is deze 32X ook in de tijdlijn te bekijken. Zien we je snel?