De Super Game Boy

De Super Game Boy
Voor de Super Nintendo Entertainment System bestaan enkele randapparaten. Deze accessoires zorgen ervoor dat men nog meer speelplezier ervaart met hun SNES dan voorheen! In juni 1994 werd een accessoire uitgebracht dat het mogelijk maakte om Game Boy games te spelen op de SNES: de Super Game Boy. Dit artikel gaat daar over en zal je vertellen wat er zo speciaal is aan deze accessoire.

In juni 1994 werd de Super Game Boy uitgebracht. Inmiddels is dit dus alweer 30 jaar geleden!
Deze werd in de Verenigde Staten verkocht voor $59,99 (equivalent aan $123,32 in 2023) en £49,99 (equivalent aan £125,59 in 2023) in het Verenigd Koninkrijk. De Super Game Boy is compatibel met dezelfde cartridges als de originele Game Boy: originele Game Boy-cartridges, de Game Boy Camera en dual-mode Game Boy Color-cartridges (in Game Boy-modus).
Het apparaat kan de vier tinten groen toewijzen aan verschillende kleuren op het scherm.

Geoptimaliseerd
Latere Game Boy-spellen die waren geoptimaliseerd om de Super Game Boy te gebruiken, hadden extra kleurinformatie en konden de kleuren op het scherm overschrijven, een grafische rand rond het scherm weergeven en speciale achtergrondsprites weergeven, zoals te zien in het Mario’s Picross-titelscherm. Die spellen zouden een klein “Super Game Boy Game Pak” -logo op de doos en cartridge hebben gedrukt. De adapter ondersteunt maximaal 64 kleuren voor de rand en 12 kleuren voor het scherm. Statische schermen kunnen alle tien kleuren weergeven.[4] Bepaalde games kunnen meerdere randen laden, afhankelijk van de locatie van de speler in het spel, zoals Dragon Warrior I & II.

Met de Game Boy-versie van Space Invaders hadden spelers toegang tot een Super Nintendo-versie van het spel en een gekleurde versie van het Game Boy-spel. De SNES-versie wordt gekopieerd naar en uitgevoerd vanuit het interne 256KiB werk-RAM van de console.

Hardware
Omdat de Super NES de Game Boy-hardware niet op volle snelheid kan emuleren, bestaat de Super Game Boy feitelijk uit dezelfde hardware als de originele handheld; in de cartridge zit een aparte CPU die de games verwerkt, terwijl de Super NES alleen middelen bood voor gebruikersinvoer, uitvoer van afbeeldingen naar het scherm en de extra kleuren.
Het is bekend dat de originele Super Game Boy het spelprogramma en de audio ervan 2,4% sneller afspeelt dan andere Game Boy-hardware. Dit komt door het gebruik van de kloksnelheid van de Super NES gedeeld door 5, wat uiteindelijk 4,295 MHz bedraagt ​​in plaats van 4,194 MHz.

Opvolger
De Super Game Boy 2 werd pas in januari 1998 in Japan uitgebracht.
Toevoegingen waren onder meer een linkpoort waarmee een gebruiker toegang kon krijgen tot de modus voor twee spelers via de linkkabel, de groene gamelink-LED en de rode power-LED-indicator, en deze werkt op de exacte snelheid van de Game Boy (het originele model werkt 2,4% sneller dan een Game Boy). Bovendien kwam het met acht nieuwe standaardgrenzen, die die in het originele model vervingen (hoewel de oude grenzen nog steeds toegankelijk zijn via een code); het behield echter dezelfde ingebouwde paletten en kleurgereedschappen als op het originele model. Bovendien staat deze versie van de SGB het niet toe om grenzen te veranderen in sommige games die ingebouwde grenzen hebben. Sommige games hebben functies die alleen beschikbaar zijn via de Super Game Boy 2, zoals een speciale Tetris DX-rand.

De Super Game Boy is in ons museum te bewonderen in de tijdslijn! Kom eens een keertje langs en kijk je ogen uit bij al onze gamegeschiedenis.