Epoch pocket game computer

Misschien is Epoch wel bekender als de maker van de handheld console Barcode Battler. Maar onder de releases van Epoch valt ook deze Game Pocket, uitgebracht in 1984.

Deze bestaat dit jaar dus 40 jaar en wij willen er een mooi artikel aan wijden.

Wat is de Epoch Game Pocket?

De Epoch Game Pocket is een draagbare spelcomputer van de tweede generatie die in 1984 door Epoch Co. in Japan werd uitgebracht voor 12.800 Japanse yen. Het staat ook bekend als Pokekon en was een van de weinige echte draagbare systemen die begin jaren tachtig op de markt kwamen, vijf jaar vóór de Game Boy.

In de Epoch Game Pocket zaten 2 games ingebouwd in de game console en er kwamen nog 5 andere games voor uit. De ingebouwde spellen zijn een soort tekenprogramma en een puzzelspel. De overige spellen zijn: Astro Bomber, Block Maze, Pocket Computer Mahjong, Pocket Computer Reversi en Sokoban, een puzzelspel waarbij de speler in een warenhuis dozen moet verschuiven om de puzzel op te lossen.

De Pokekon was voor die tijd een briljant stukje technologie. Het enige systeem dat destijds op de Game Pocket Computer leek, was de Milton Bradley Microvision die in 1977 werd uitgebracht. Het is duidelijk dat de technologie in die tijd enorm vooruit was gegaan en dat de Epoch Handheld in elk aspect superieur was.

Afgezien van een klein minpuntje had Epoch voor die tijd alles goed gedaan. De console kon een grafisch equivalent produceren van de Cassette Vision (vergelijkbaar met de Atari 2600), en bood een ronde D-pad en zes actieknoppen. De levensduur van de batterij was ook erg goed met ongeveer 30 uur wanneer volledig opgeladen. De belangrijkste klachten die we tegenwoordig horen zijn de onhandige vormfactor, maar de grootte komt overeen met de technische beperkingen van die tijd.

Hedendaagse kritiek
Ook hedendaagse critici noemen de beschikbare games als de ondergang van de console, wijzend op het grote aantal puzzels/bordspellen. Maar puzzel-/bordspellen waren destijds erg populair in Japan en de zeldzaamste cartridges op het systeem zijn veruit Astro Bomber, het actiespel, dat lijkt te bewijzen dat het verlangen naar meer actiefocusspel niet de ondergang was.

De reden voor de ondergang was dezelfde voor alle op cartridges gebaseerde handhelds die vóór de Nintendo Gameboy kwamen: de markt was simpelweg niet klaar voor op cartridges gebaseerde handhelds. Een ander probleem was de grootte van de console. Hoewel de naam anders doet vermoeden, past de console niet in een broekzak. Hoewel dit thuis geen probleem is, was dit zeker een ongemak onderweg.

Barcode Battler
Epoch bracht in 1991 de welbekende Barcode Battler uit, die ook zeker het benoemen waard is in dit artikel. De console werd in de detailhandel geleverd met een aantal kaarten, elk met een streepjescode. Bij het starten van het spel moet de speler een streepjescode doorhalen die een speler vertegenwoordigt.

Het spel maakt gebruik van streepjescodes om een personage te creëren dat de speler kan gebruiken. Niet alle barcodes werken als spelers; in plaats daarvan vertegenwoordigen sommige vijanden of power-ups. Vanwege de alomtegenwoordigheid van barcodes in het dagelijks leven werden spelers aangemoedigd om verder te gaan dan de barcodes die bij het spel zelf werden geleverd en te experimenteren om hun eigen barcodemonsters en power-ups te vinden van alledaagse producten zoals voedsel en schoonmaakproducten.

Zodra het spel zelf is gestart, “vechten” de personages tegen elkaar. De statistieken van de personages werden toegepast op een algoritme met een generator voor willekeurige getallen om de uitkomst van elke ronde in het gevecht te bepalen.

Ontvangst
De Barcode Battler was erg populair in Japan; het idee om met barcodes te experimenteren en deze te verzamelen om erachter te komen wat ze in de gamewereld zouden betekenen, sprak tot de verbeelding van veel mensen.

Buiten Japan was het een enorme flop; het werd gehyped en verkocht in winkels naast de Game Boy en de Game Gear, waarmee het enkele oppervlakkige overeenkomsten vertoonde. Ter vergelijking: de gameplay van de Barcode Battler was repetitief en bevatte geen graphics, geluidseffecten of bedieningselementen, en werd snel vergeten door het grote gaming publiek.

In ons museum is deze unieke handheld console te bewonderen!