Nintendo Power Glove

Nintendo Power Glove

De Nintendo Power Glove was één van de meest opvallende accessoires voor de Nintendo Entertainment System (NES), uitgebracht in 1989. Dit futuristische apparaat werd gepromoot als een revolutionaire manier om videogames te besturen, maar werd uiteindelijk één van de meest bekende mislukkingen in de geschiedenis van gaming. 

Ontstaan
De Power Glove was gebaseerd op een vroege vorm van VR-technologie. Het werd ontwikkeld door een derde partij, Abrams Gentile Entertainment, en was een commerciële versie van de VPL DataGlove, een VR-apparaat ontworpen voor de industrie. Nintendo was altijd op zoek naar innovatieve manieren om hun consoles te verbeteren, en de Power Glove leek het perfecte hulpmiddel om de traditionele gamecontroller te overstijgen.

Het apparaat werd gedragen als een handschoen en maakte gebruik van bewegingssensoren en ultrasone technologie om bewegingen van de speler naar de spelwereld over te brengen. Er zaten sensoren op de televisie die de positie van de handschoen in de ruimte detecteerden. Het idee was dat de speler door handgebaren te maken, zoals buigen of zwaaien, acties in het spel zou kunnen uitvoeren. Dit zou een stap verder gaan dan de klassieke D-pad en knoppen van de NES-controller.

Problemen
Hoewel het concept baanbrekend was, was de uitvoering dat zeker niet. De besturing met de Power Glove bleek erg onnauwkeurig en frustrerend. Spelers moesten specifieke handgebaren leren, maar de handschoen reageerde vaak traag of helemaal niet. De technologie was simpelweg nog niet ver genoeg gevorderd om een soepele gameplay-ervaring te leveren. Daarnaast waren er slechts twee spellen die speciaal voor de Power Glove waren ontworpen: “Super Glove Ball” en “Bad Street Brawler”. De meeste andere NES-spellen werkten helemaal niet goed met de handschoen.
Ondanks een agressieve marketingcampagne, waaronder een prominente rol in de film “The Wizard” (1989), waar de handschoen met de beroemde zin “I love the Power Glove. It’s so bad” werd geïntroduceerd, werd het apparaat geen commercieel succes. De slechte prestaties en het beperkte aanbod van compatibele spellen leidden ertoe dat de Power Glove al snel werd vergeten door zowel spelers als ontwikkelaars. 

Innovatie
De release van de Power Glove vond plaats in een tijd waarin de videogame-industrie snel evolueerde. De NES, die in 1985 was uitgebracht, had de markt gedomineerd en was verantwoordelijk voor het opnieuw op de kaart zetten van consoles na de videogamecrash van 1983. De Atari 2600 had begin jaren ’80 gezorgd voor een enorme populariteit van videogames, maar een overschot aan slechte spellen en consoles van lage kwaliteit leidde tot een ineenstorting van de markt.
Nintendo’s strategie om de controle te behouden over spellen die op hun systeem verschenen (via het beruchte seal of quality), hielp de NES populair te maken. Daarnaast innoveerde Nintendo voortdurend met accessoires zoals de Zapper (voor schietspellen als Duck Hunt) en het R.O.B.-robotje (Robotic Operating Buddy), die ook probeerden het traditionele idee van gamen te verbreden.
Eind jaren ’80 en begin jaren ’90 verschenen andere opvallende accessoires zoals de Sega Activator, een bewegingscontroller voor de Sega Genesis, en de Super Scope, een grotere lichtpistoolaccessoire voor de SNES. Ook al hadden deze apparaten beperkte succesverhalen, ze vormden een vroeg experiment dat uiteindelijk leidde tot latere doorbraken.

Innovaties die volgden
Hoewel de Power Glove als product faalde, was het een vroege voorloper van latere succesverhalen in de wereld van motion controls. Een duidelijk voorbeeld is de Nintendo Wii, uitgebracht in 2006. De Wii maakte gebruik van de Wii Remote, een draadloze bewegingsgevoelige controller die veel beter werd ontvangen door zijn nauwkeurigheid en brede compatibiliteit met spellen. Dit bracht motion gaming naar een breed publiek en maakte de Wii een van de bestverkochte consoles aller tijden.
Ook bedrijven zoals Sony en Microsoft gingen verder op dit pad. De PlayStation Move en de Xbox Kinect waren verdere evoluties van motion-based gaming, met steeds betere technologieën voor bewegingsdetectie.

Tot slot
Al was de Power Glove een commercieel fiasco, het blijft een geliefd icoon onder retro-gamers. Het symboliseert zowel de gedurfde ambitie van de videogame-industrie als de vaak harde realiteit van mislukte technologie. Het idee om de gamer fysiek te laten interageren met de virtuele wereld, dat toen te vroeg kwam, is tegenwoordig een integraal onderdeel van de gamingervaring dankzij apparaten zoals de Nintendo Switch Joy-Cons en de PlayStation VR.
De Power Glove staat dus symbool voor de voortdurende drang naar innovatie in de gamingwereld, een wereld waarin zelfs mislukkingen zoals deze een belangrijke rol spelen in het vormgeven van de toekomst.