“Where do you want to go today?”
Deze slogan maakte deel uit van een grootschalige marketingcampagne die gericht was op het promoten van de gebruiksvriendelijke functies en mogelijkheden van het besturingssysteem Windows 95. In deze vernieuwde versie van Windows kwamen een aantal vernieuwende onderdelen aan bod, waar we het in dit artikel over zullen hebben. Windows 95 bestaat dit jaar 30 jaar, en dat is iets om bij stil te staan.
Marketingcampagnes Microsoft gebruikte het nummer “Start Me Up” van The Rolling Stones in reclamespots om de nieuwe Start-knop en de algemene indruk van de nieuwe mogelijkheden van Windows 95 te benadrukken. Microsoft had ook enorm veel geld uitgegeven aan hun marketingcampagne, naar verluidt zo’n 300 miljoen. Samen met de campagne “Where do you want to go today?” zorgde Microsoft ervoor dat er mensen in de rij stonden om middernacht, 24 augustus 1995, om Windows 95 te bemachtigen.
Microsoft liet ook speciaal een 30 minuten durende Windows 95 introductievideo maken met Jennifer Aniston en Matthew Perry (toen net beroemd van Friends). In de video legden ze op luchtige manier uit hoe je het systeem gebruikte. Het was bedoeld voor beginnende gebruikers die nog nooit met een grafisch besturingssysteem hadden gewerkt.
Taakbalk Nieuw in deze versie van Windows 95 was de taakbalk. Wanneer mensen op Windows 3.1 een app openden over een andere app heen, raakte men snel het overzicht kwijt. Welke applicaties zijn er nu allemaal geopend? Met de taakbalk kon je gemakkelijk zien welke applicaties je allemaal open had staan én kon je makkelijk switchen tussen deze programma’s door ze simpelweg aan te klikken.
Leuk extra feitje: de Windows-toets werd geïntroduceerd tegelijk met Windows 95 op het Microsoft Natural Keyboard. Die toets bestaat dus sinds 1995, en werd later standaard op vrijwel alle pc-toetsenborden.
Zorgen Windows 95 verschilde sterk van zijn voorganger, en gebruikers moesten echt wennen aan de nieuwe manier van werken. Functies die we nu als vanzelfsprekend ervaren, waren in die tijd nieuw en verwarrend. Het ordenen van je files en het zoeken van programma’s was heel anders dan mensen gewend waren. Daarom werden er lessen gegeven, boeken uitgebracht zoals Windows 95 voor Dummies, en werden klantenservices overspoeld met vragen.
Over de kosten om Windows 95 aan te schaffen maakte men zich zorgen. Het was handig om 8 MB RAM te hebben en zo’n 50 à 55 MB vrije ruimte op je harde schijf. In een tijd waarin veel computers harde schijven hadden van 250 of 500 MB, was dit echt flink. Soms moesten gebruikers software verwijderen, of een hele nieuwe harde schijf kopen.
Maar ondanks de kritiek was Windows 95 een enorm succes. Binnen 5 weken werden zo’n 7 miljoen exemplaren verkocht. Veel mensen leerden door Windows 95 werken met computers. Windows 95 luidde het tijdperk in waarin de computer een vast onderdeel werd van het dagelijks leven. En dat begon – heel toepasselijk – met een Startknop.