Age of Empires

De geschiedenis van tijdperken
Het is een genre dat al sinds de jaren 80 bestaat: Real Time Strategy games. In dit genre heeft de speler realtime controle over militaire eenheden en gebouwen. Hiermee kan door middel van strategische beslissingen één of meer vijanden verslagen worden. Het gaat dan om het produceren van nieuwe eenheden, het verdedigen van de basis en het aanvallen van de vijand. De economie moet onderhouden worden en aanvallen moeten worden gepland. Dit maakt RTS games erg tactisch en interessant, anders dan Turn Based games, waar de spelers om de beurt een actie verrichten. Bekende RTS spellen zijn Command & Conquer, Dune II en Stronghold. Maar in dit artikel lichten we een spel toe dat 25 jaar bestaat: Age of Empires.

Speelbaar in ons museum !

Age Of Empires
Het eerste spel uit deze reeks is 15 oktober 1997 uitgekomen. Age of Empires heeft een historisch thema en probeert zo veel mogelijk rijken uit de oudheid zo realistisch mogelijk na te bootsen. Voor de meest voorkomende speltypes, Random Map of Deathmatch, kiest de speler een beschaving en begeleidt deze van de steentijd naar de ijzertijd. In de tussentijd ontwikkelt de speler de beschaving door grondstoffen te verzamelen en daarmee de bevolking uit te breiden, technologieën te onderzoeken en een sterke militaire kracht te ontwikkelen. Deze grondstoffen zijn voedsel, hout, steen en goud.

Spellen konden worden gewonnen met een militaire overwinning door aan het eind van een tijdbestek de meeste beschavingspunten te winnen, door alle eeuwenoude relikwieën te verzamelen of door het wonder van jouw gekozen beschaving te bouwen. Men kon vijanden bekeren door middel van de priester, die met zijn “Wololo” spreuk inmiddels het symbool is geworden van deze serie.

In het spel is een scenario editor beschikbaar waarbij speler hun eigen scenario’s konden maken. Scenario’s konden worden gebonden in eigen gemaakt campagnes. In het spel kun je tegen kunstmatige intelligentie spelen of tegen elkaar. Door de uitbreiding The Rise Of Rome, die in 1998 uitkwam, kwam het  Romeinse Rijk prominent in het spel met meerdere campagnes en beschavingstypen.

Micromanagement
Wie een Real Time Strategy game speelt, krijgt te maken met twee soorten management die in het spel moeten worden toegepast. Onder micromanagement verstaan we het aansturen van individuen en groepen. Er wordt rekening gehouden met het terrein, de eenheden en de omgeving om deze in gevechten optimaal te kunnen benutten. Wanneer het gaat over het opzetten en onderhouden van de economie en het uitbreiden van de basis, wordt er gesproken over macromanagement. Het produceren van eenheden en het onderzoeken naar technologieën valt hier ook onder. De economie mag niet achterblijven, want dan komt de speler zonder grondstoffen te zitten.

Vervolgspellen
De games die Age of Empires hebben opgevolgd, borduren veelal voort op het succes van het eerste spel. In Age of Empires II: The Age of Kings is de formule van het spel dan ook niet gewijzigd. Dit spel speelt zich af rond de middeleeuwen en eindigt net voor het Renaissance tijdperk. De beschavingen spreken hier ook elk hun eigen taal. De kunstmatige intelligentie in dit spel is beter en de spelbesturing is makkelijker, waardoor het spel veelal populairder is dan zijn voorganger. In dit spel wordt de campagne volledig ingesproken door stemacteurs. Bij The Conquerors uitbreiding kwamen er meer beschavingen bij waaronder de Aztecen en de Mayanen.

Age of Mythology is vergelijkbaar met Age of Empires, maar dan met de focus op mythologische wezens. Gebruik makende van god-krachten en mythische wezens kan de speler het spel naar zijn hand zetten. Het bevat een lang verhaal gestuurde campagne die het lot van Atlantis vertelt.

Age of Empires III is anders dan zijn voorgangers. De speler heeft een vaste stad, die van belang is in je spellen. Het speelt zich af in het tijdperk van de wereldrijken. In dit spel kon men ook spelen als de Nederlanders.

Een groot verschil met Age of Empires II is dat de speler gebruik kan maken van een zogenaamde stapel kaarten. Deze stapel bestaat uit een aantal kaarten die afhankelijk zijn van het volk waarmee gespeeld wordt, het niveau van de thuisstad (home city) en een eventuele uitbreiding. Er bestaan veel verschillende soorten kaarten, waaronder extra grondstoffen, gratis gevechtseenheden of een kaart die een economische of militaire bonus geeft. Tijdens het spel krijgen spelers punten (XP, van experience) voor alle handelingen (bouwen, aanvallen enzovoorts), en met deze punten kunnen de spelers hun kaarten activeren. Naarmate meer gespeeld wordt, stijgt het niveau van de thuisstad en komen er meer kaarten beschikbaar die een speler aan zijn stapel kan toevoegen. Zo kan iedereen een persoonlijke stapel maken die goed aansluit bij een bepaalde strategie. Een goed uitgebalanceerde stapel is van cruciaal belang voor het behalen van de overwinning in het spel.

Recent
Age of Empires IV is het meest recente spel, uitgebracht op 28 oktober 2021. In dit spel ga je weer terug naar de middeleeuwen. Dit spel keert weer terug naar de formule die Age of Empires en Age of Empires II gebruikten. Het spel begint met acht beschavingen die allemaal heel anders van elkaar zijn. Dit nodigt uit tot veel speelstijlen. De campagnes worden verteld door middel van mini documentaires, waarin de speler het scenario moet uitspelen. Naast de standaard overwinningscondities voegde Age of Empires IV het concept van de Landmarks (monumenten) toe om naar het volgende tijdperk te gaan. Deze landmarks bepaalt voor een deel de strategie die wordt toegepast door de speler. De volkeren spreken niet alleen de talen van hun eigen beschaving maar deze evolueert mee met de tijdperken.

Van elk hoofdspel in de reeks werd een aantal jaren later ook een Definitive Edition uitgebracht. Deze zijn ook erg populair geworden door de jaren heen. Deze bevatten betere graphics en gameplay. Pak ter ere van het 25 jarig bestaan van Age of Empires de komende dagen nog eens jouw favoriete Age of Empires spel erbij!