De Amiga (spel) computer

De Amiga (spel)computers

Wie denkt aan de Amiga, denkt vooral aan Commodore en aan computers. Maar wisten jullie dat er ook een Amiga spelcomputer is geproduceerd? September 1993 kwam de Amiga CD32 uit. In de kerstperiode na de lancering was de CD32 goed voor 38% van alle verkopen van cd-rom-drives in het VK, waarmee hij de verkoop van de Mega-CD overtrof; het werd echter stopgezet toen Commodore failliet ging.

De Amiga CD32 is een 32-bit videogameconsole voor thuis, ontwikkeld door Commodore en uitgebracht in Europa, Australië, Canada en Brazilië. De CD32 werd voor het eerst aangekondigd in het Science Museum in Londen op 16 juli 1993 en werd uitgebracht in september van hetzelfde jaar.

De Amiga-familie

De CD32 maakt deel uit van een familie van Amiga-computers en andere hardware. Het gebruikt CD-ROM als opslagmedium. Het baseerde zich op Commodore’s Advanced Graphics Architecture-chipset en had vergelijkbare specificaties als de Amiga 1200. Met behulp van apparaten van derden is het mogelijk om de CD32 te upgraden met een toetsenbord, diskettestation, harde schijf, RAM en muis, waardoor deze het equivalent wordt van een Amiga 1200. Er is ook een hardware MPEG-decompressiemodule uitgebracht voor het afspelen van video-cd’s.

Commodore demonstreerde de CD32 op de World of Commodore Amiga-show in september 1993. Het bedrijf beloofde de console tegen Kerstmis in sommige steden te verkopen met een bredere distributie in januari 1994 voor $399. Computer Gaming World meldde in november 1993 dat “een aanzienlijke hoeveelheid software onmiddellijk beschikbaar zal zijn” voor de console, gebaseerd op de Amiga 1200.

Faillissement Commodore

De CD32 werd uitgebracht in Canada en Australië en stond gepland voor release in de Verenigde Staten. Commodore verklaarde dat de console eind februari of begin maart 1994 in Amerika zou worden gelanceerd voor de prijs van $399 met twee pack-in-games, Pinball Fantasies en Sleepwalker, evenals zes afzonderlijk verkochte lanceringsgames. Echter konden ze niet voldoen aan de deadline voor patentroyalty’s en werd het Commodore verboden te importeren in Amerika.

Commodore had intussen CD32-inventaris opgebouwd in hun Filippijnse faciliteit voor de lancering in de Verenigde Staten. Echter, omdat ze de consoles niet konden verkopen, bleven ze in de Filippijnen totdat de schulden aan de eigenaren van de faciliteit waren betaald. Commodore ging kort daarna failliet en de CD32 werd nooit officieel verkocht in de Verenigde Staten.

De verkoop van de CD32 in Europa was niet genoeg om Commodore te redden, en het faillissement van Commodore International in april 1994 zorgde ervoor dat de CD32 slechts acht maanden na zijn debuut werd stopgezet. Tijdens de korte aanwezigheid van Amiga CD32 op de markt werden ongeveer 25.000 exemplaren verkocht in Duitsland, en ongeveer 100.000 exemplaren in Europa.

Andere functies

In 1993 werden 109 CD32-eenheden geïnstalleerd voor de interactieve tentoonstellingen in het London Transport Museum, Covent Garden. Ze zorgden voor informatie, animaties, afbeeldingen, geluid en tekst, beschikbaar in verschillende talen, evenals voor een London Underground-simulator. De systemen werden geproduceerd door het in Odiham, Hampshire gevestigde bedrijf Index Information, waarbij gebruik werd gemaakt van hun CD32x-interface-eenheden.

In 1995 gebruikte een Italiaans bedrijf genaamd CD Express de CD32 als basis voor een speelhalmachine genaamd “CUBO CD32”. In deze machines werden standaard CD32’s aangesloten op een externe printplaat die diende als een converter om alle invoer en uitvoer naar een standaard JAMMA-connector te leiden voor gebruik in een arcadekast. De software werd geleverd op CD-rom. Er zijn negen spellen bekend, allemaal originele spellen gemaakt door CD Express.

Halverwege de jaren negentig gebruikten sommige voertuigregisters in Canada CD32-systemen voor interactieve multimediatests voor rijbewijsaanvragen.

Eind jaren negentig tot begin jaren 2000 gebruikte gokautomaatfabrikant StarGames een uitgekleed CD32-moederbord in veel van hun gokautomaten. Machines waarvan is bevestigd dat ze op CD32-hardware werken, zijn Hawaiian Delight, Leprechaun Luck en Mister Magic.

Van 1994 tot 1997 gebruikte Sylvan Learning Systems CD32-systemen in hun leercentra van het Wall Street Institute. Belangrijkste kenmerken zijn onder meer software met stemtoonherkenning en interactieve activiteiten die zeer gericht zijn op luisteren. Aan deze consoles is een diskdrive-eenheid bevestigd, met een klokeenheid, om de voortgang van leerlingen op te slaan en deze met docenten te delen. Gegevens werden opgeslagen in een centrale database en het systeem bood een geavanceerde multimediaomgeving met statistieken. Het werd vervangen door pc-systemen na enkele jaren intensief gebruik en een zeer sterke voorraad reserveconsoles en onderdelen.

Dit artikel is geschreven omdat de Amiga CD32 16 september dit jaar 30 jaar bestaat! Natuurlijk is deze spelcomputer te zien in ons museum. Zien we je snel?