Fit met de Wii

Wii Fit bestaat deze maand 15 jaar!

Dat vieren we door er een artikel aan te wijden. Vanaf maart 2022 was Wii Fit de derde best verkochte consolegame die niet bij een console werd geleverd, met 22,67 miljoen verkochte exemplaren. Het spel bevat verschillende oefeningen, zowel yoga als krachttraining, om de speler in topvorm te krijgen. De makers beschreven het spel als een “manier om gezinnen samen aan het sporten te krijgen”.

Op welke manieren wordt je aan het sporten gezet? Door middel van yoga, aerobics, spieroefeningen en balansspellen. De yoga oefeningen gebruiken veelal de Wii Balance Board, maar een enkel spel is ook zonder dit accessoire te spelen.

De yoga- en krachttrainingsactiviteiten bieden een persoonlijke trainer op het scherm die aanwijzingen geeft. Terwijl hij staat of op een andere manier leunt op het Wii Balance Board, krijgt de speler de opdracht om de activiteit uit te voeren door de acties van de trainer nauwkeurig na te doen. Bij yoga houdt de speler gedurende een bepaalde tijd een bepaalde houding of reeks houdingen aan en tijdens krachttraining voert de speler een bepaald aantal herhalingen uit van de geselecteerde oefening.

De aerobics oefeningen zijn onderverdeeld in de typen hula hoop, step-aerobics, en joggen. In Hula Hoop draait de speler met zijn heupen om een reeks hoepels te laten draaien, en krijgt punten voor het aantal spins dat binnen een bepaalde tijd is gehaald. Step-aerobics (in Wii Fit eenvoudigweg “Step” genoemd) richten zich op ritmisch op en afstappen van het Wii Balance Board. Bij joggen, zonder het Balance Board, rent de speler op zijn plaats terwijl hij de aangesloten Wii-afstandsbediening in zijn zak houdt, die fungeert als een pseudo-stappenteller.

Balance Games bestaan uit activiteiten die gericht zijn op het direct besturen van het spel met behulp van de balans van de speler. “Soccer Heading” richt zich bijvoorbeeld op het naar links of rechts leunen om het Mii-personage van de speler te besturen om tegemoet komende voetballen te koppen. Een andere, “Table Tilt”, gaat om het richten van ballen in gaten door het evenwicht van de speler te verschuiven om het platform waarop ze rusten schuin te krijgen. Activiteiten gebaseerd op slalomskiën, snowboarden en koorddansen zijn ook beschikbaar, en een spel (“Lotus Focus” genaamd) waarin de speler op het Wii Balance Board zit en een tijdje stil blijft staan.

Wii Fit werd voor het eerst onthuld als Wii Health Pack door Shigeru Miyamoto, hoofd spelontwerper van Nintendo, tijdens een conferentie midden september 2006. Net als bij andere spellen die door Miyamoto zijn ontworpen, zoals Nintendogs, werd het ontwerp van Wii Fit beïnvloed door activiteiten in zijn dagelijks leven. Hij stelt dat hij en zijn gezin gezondheidsbewuster waren geworden door naar de sportschool te gaan en hun gewicht bij te houden. Hij ontdekte dat het “in de loop van de tijd leuk was geworden om over deze dingen te praten”, en aangezien jezelf wegen “niet echt een spel was”, besloot Nintendo om games te bouwen rond dit idee.

De game werd aangekondigd onder de huidige titel op de E3-persconferentie van Nintendo op 11 juli 2007 en werd gedemonstreerd door Miyamoto, Reggie Fils-Aime, CEO van Nintendo of America, en andere deelnemers.

Hoewel de speelse balans- en aerobics-minigames over het algemeen werden geprezen als eenvoudig plezier, is de kritiek op het spel gericht op de beperkingen ervan bij het aanbieden van een serieus trainingsregime. Sommigen hebben ook gewezen op een gebrek aan Nintendo’s gebruikelijke charme in het ontwerp van games, met name in de yoga- en krachttrainingsoefeningen.