Mario Kaart Spel

Om in het Mario thema te blijven, willen wij graag een spel met Mario thema voor jullie reviewen. Het gaat om de Super Mario Bros. Power Up Card Game. Deze ligt in onze museum kantine en wij spelen deze geregeld op een rustige dag. Wat gelijk opvalt is de mooie doos van het spel. Maar eigenlijk kom je er al vrij snel achter dat dit spel niet zo veel met Mario te maken heeft. Het is een spel wat net zo gemakkelijk een ander thema en vormgeving zou kunnen hebben. Toch is het een erg leuk spel om te spelen, vinden wij.

Wat is het voor spel?

Het kaartspel heeft als doel om kaarten met elkaar te ruilen en de hoogste kaart van alle spelers te krijgen. De kaarten hebben nummers van 1 tot 12. Onder de kaarten bevinden zich ook kastelen. Iemand die een kasteel krijgt, heeft direct de ronde gewonnen. Maar in dit spel gaat het niet per sé om winnen. Waar het om gaat is dat je niet verliest. Elke speler krijgt aan het begin van het spel een power up kaart. Dit kan een groen schild zijn, of een super star. Sommigen hebben een positieve of een negatieve waarde. Daarnaast zijn er enkele speciale kaarten, zoals een lava bubbel, een hammer bro of een warp pipe. Elk hebben hun eigen werking.

Iedereen begint het spel met 4 levens.

Een ronde gaat zo:

• Wij gebruiken zelf een Mario (van de 3D printer) om aan te wijzen wie deze ronde de kaarten uitdeelt. Deze speler geeft iedere speler een kaart.
  • Alle spelers krijgen een kaart. Deze bevatten dus een score van 1 tot 12, of een kasteel.
  • Degene die een kasteel heeft, legt deze direct open op tafel. Diegene heeft de ronde gewonnen.
  • De overige spelers besluiten of zij hun kaart willen ruilen. Het ruilen begint bij degene die links van de ‘dealer’ zit.
  • In geval van het kasteel, mag deze niet worden geruild. Verder is de regel dat als iemand met je ruilen wil, je dit MOET doen.
  • Uiteindelijk heeft iedereen geruild, of niet geruild, en mag degene die de kaarten heeft verdeeld deze ronde nog met de koopstapel ruilen.
  • Alle spelers leggen hun kaart open voor zich neer en bekijken wie wat heeft.
  • De spelers met een kasteel óf dezelfde score (2 dezelfde bijvoorbeeld) krijgen een extra power up kaart. Nu begint de power up fase van het spel.
  • Met een power up kaart kan je eigen score verhoogd worden of de score van de ander verlaagd. Let op: de power up kaarten tellen niet bij elkaar op. Dus de bovenste kaart die er ligt telt.
  • Degene met de laagste score verliest / verliezen een leven. Dit kunnen dus meerdere personen zijn
  • De Mario figuur schuift door naar de volgende speler (naar links) en deze deelt de volgende ronde de kaarten uit.

Positieve punten aan dit spel:

• De vormgeving is mooi. De levelkaarten zijn leuk, met Mario thema.
  • Het spel biedt mogelijkheden om elkaar te dwarsbomen, dit maakt het erg leuk.
  • Het element van ruilen is interessant. Wat doe je bijvoorbeeld met een 6 of 7? En hoe goed is jouw pokerface wanneer je je kaart wil ruilen, of juist niet?
  • De power up kaarten zijn creatief verzonnen.
  • Het kan met 3 tot 8 spelers gespeeld worden, wat het een leuke game maakt voor een feestje.

Negatieve punten aan dit spel:

• Het boekje met uitleg is erg vaag. Er worden alleen maar spelsituaties weergegeven, in plaats van geschreven regels. Hierdoor hebben we het spel al meerdere keren fout gespeeld.
  • Sommige situaties worden niet beschreven, dus dan weet je niet wat je moet doen. Wij deden bijvoorbeeld een shoot-out als mensen hetzelfde hadden aan score na de power up fase, maar dat hoorde er helemaal niet bij. Het boekje spreekt heel vaak over ‘de speler met de laagste score’ en later ineens over ‘de spelers met de laagste score’. Vrij verwarrend.
  • Het spel kan vrij lang duren, zeker als het spel nog uitgelegd moet worden.

Ons eindoordeel

Wij vinden dit een erg leuk spel om te spelen, maar de verbeterpunten zijn toch wel echt de uitleg van de regels. Ook zien wij niet volledig in wat het met Mario te maken heeft. Al met al heel vermakelijk!

Wil jij dit spel ook eens proberen? Ga tijdens een museumbezoek de kantine in en kijk op de achterste tafel links.