Sega Pico

Deze maand bestaat de Sega Pico 30 jaar in Japan. Een ‘edutainment’ voor kinderen; het combineren van leren en spelen. De Pico heeft een erg leuk ontwerp en leuke spellen voor kinderen om te leren. Omdat het een jubileum viert deze maand hebben wij er een artikel over geschreven. 

De Sega Pico is een educatieve videogameconsole van Sega Toys. Op de markt gebracht als “edutainment”, was de belangrijkste focus van de Pico educatieve videogames voor kinderen tussen de 3 en 7 jaar oud. De Pico werd uitgebracht in juni 1993 in Japan en november 1994 in Noord-Amerika en Europa. Later werd de Pico ook nog in China uitgebracht.

Releases voor de Pico waren gericht op onderwijs voor kinderen en bevatten titels die werden ondersteund door gelicentieerde geanimeerde personages, waaronder Sega’s eigen Sonic the Hedgehog- serie. In totaal claimt Sega een omzet van 3,4 miljoen Pico-consoles en 11,2 miljoen gamecartridges.

Cartridges voor het systeem werden “Storyware” genoemd en hadden de vorm van prentenboeken met een cartridge-sleuf aan de onderkant. De Pico verandert het televisiescherm en de reeks taken die de speler moet uitvoeren telkens wanneer een pagina wordt omgeslagen. Games voor de Pico waren gericht op onderwijs, inclusief onderwerpen als muziek, tellen, spelling, lezen, matchen en kleuren. Titels bevatten gelicentieerde geanimeerde personages uit verschillende franchises, zoals Disney’s The Lion King: Adventures at Pride Rock en A Year at Pooh Corner.

Aangedreven door dezelfde hardware die wordt gebruikt in de Sega Genesis, is de fysieke vorm van de Pico ontworpen om op een laptop te lijken. Inbegrepen in de Pico is een stylus: de “Magic Pen”, en een pad om op te tekenen. Het besturen van de games voor het systeem wordt bereikt door de Magic Pen als een muis te gebruiken of door op de richtingsknoppen op de console te drukken. De Pico heeft geen scherm en moet in plaats daarvan worden aangesloten op een monitor via de composiet video-uitgang.

Volgens Hideki Sato, voormalig hoofd voor onderzoek en ontwikkeling van consolehardware bij Sega, was de ontwikkeling van de Sega Pico mogelijk dankzij het eerdere werk van het bedrijf aan de MyCard-cartridges die zijn ontwikkeld voor de SG-1000, evenals aan tekentablets. De sensortechnologie die in de pad werd gebruikt, was afkomstig van die ontwikkeld voor de arcadegame World Derby uit 1987, terwijl de CPU en grafische chip afkomstig waren van de Genesis.

Voor een prijs van ¥13.440 werd de Pico in juni 1993 in Japan uitgebracht. In Noord-Amerika onthulde Sega de Pico op de American International Toy Fair in 1994, waar hij zijn teken- en weergavemogelijkheden demonstreerde voorafgaand aan de release in november. De console werd geadverteerd voor een prijs van ongeveer $160, maar werd uiteindelijk uitgebracht voor een prijs van $139. “Storyware” -cartridges werden verkocht voor $39,99 tot $49,99. De slogan van de Pico was “De computer die denkt dat hij speelgoed is”.

Na een gebrek aan succes stopte Sega begin 1998 met de Pico in Noord-Amerika. Later, in augustus 1999, werd in Noord-Amerika een remake van de Pico gemaakt door Majesco Entertainment uitgebracht voor een prijs van $49,99, met Storyware-titels die in de VS werden verkocht voor $19,99.

De Sega Pico is te bezichtigen in ons museum. Kom vooral een kijkje nemen!