Space Invaders

Zeg je arcade games, dan zeg je Space Invaders. Space Invaders wordt beschouwd als een van de meest invloedrijke videogames aller tijden. Het luidde het gouden tijdperk van arcade-videogames in. Het was de inspiratie voor talloze videogames en game-ontwerpers in verschillende genres, en is in verschillende vormen geporteerd en opnieuw uitgebracht. De populaire game bestaat dit jaar 45  jaar! Daarom een speciaal artikel.

Space Invaders is een shoot ‘em up arcadespel uit 1978, ontwikkeld door Tomohiro Nishikado. Het werd ontwikkeld en verkocht door Taito in Japan, en in licentie gegeven aan de Midway-divisie van Bally voor overzeese distributie. Space Invaders was de eerste vaste shooter en vormde de basis voor het shoot ‘em up-genre. Het doel is om golf na golf dalende aliens te verslaan met een horizontaal bewegende laser om zoveel mogelijk punten te verdienen.

Space Invaders is ontwikkeld door de Japanse ontwerper Tomohiro Nishikado. Hij heeft een jaar besteed aan het ontwerpen van het spel en het ontwikkelen van de benodigde hardware om het te produceren. Inspiratie van het spel zou afkomstig zijn uit verschillende bronnen: een aanpassing van het elektromechanische arcadespel Space Monsters dat in 1972 door Taito werd uitgebracht, en een droom over Japanse schoolkinderen die op de kerstman wachten wanneer ze worden aangevallen door buitenaardse wezens. Nishikado zelf heeft Atari’s arcadespel Breakout genoemd als zijn oorspronkelijke inspiratie achter het concept van het spel, omdat hij hetzelfde gevoel van prestatie en spanning wilde overbrengen door doelen een voor een te vernietigen, door het te combineren met elementen van schietspellen.

Het spel gebruikt een vergelijkbare lay-out als die van Breakout, maar met verschillende spelmechanismen; in plaats van een bal te laten stuiteren om statische objecten aan te vallen, krijgen spelers de mogelijkheid om projectielen af te vuren op vijanden die zelf ook bewegen.

In het spel zijn verschillende elementen aanwezig: de vijanden kunnen reageren op de speler, door terug te schieten. Daarnaast kan de speler worden geraakt door de vijanden, waardoor de speler game over is. De timer in voorgaande arcadespellen werd vervangen door de aliens die steeds sneller bewegen, naarmate ze dichterbij komen.

Space Invaders kreeg aanvankelijk gemengde reacties. De bazen van Nishikado voorspelden lage verkopen, omdat het geen timer-gebaseerde game was. De collega’s van Nishikado waren dan weer razend enthousiast en stonden in de rij om het te spelen. Een aantal eigenaren van arcades wilden het spel niet hebben, maar sommige pachinko salons en bowlingbanen wilden het hebben. Het sloeg snel aan, overal werd ruimte gemaakt voor meer kasten van Space Invaders. In de eerste paar maanden na de release in Japan werd Space Invaders populair, en speciale video-arcades werden geopend met niets anders dan Space Invaders-kasten.

Tegen het einde van 1978 had Taito al meer dan 100.000 kasten verkocht van Space Invaders. De vraag was echter zo hoog, dat Taito 25.000 tot 30.000 kasten per maand moest produceren. Om aan de wereldwijde vraag te voldoen, heeft Taito de overzeese rechten aan Midway in licentie gegeven voor distributie buiten Japan. Eind 1979 waren er wereldwijd naar schatting 750.000 Space Invaders-machines geïnstalleerd, waaronder 400.000 in Japan, 85.000 in het Verenigd Koninkrijk en binnen een jaar 60.000 in de Verenigde Staten. In 1979 was het de bestseller aller tijden van de arcadegame-industrie geworden.

Als een van de eerste schietspellen maakte Space Invaders geschiedenis en hielp het de weg vrij te maken voor toekomstige titels en voor het schietgenre. Space Invaders maakte een meer interactieve gameplay-stijl populair, waarbij de vijanden reageerden op de beweging van het door de speler bestuurde wapen. Het was tevens de eerste game die het halen van een high score populair maakte. Ook sloeg het de score van de speler op.

Een legende ging dat de populariteit van Space Invaders zorgde voor een tekort aan munten van 100 Yen. Nishikado was zelf sceptisch over dat verhaal. In 1978 en 1979 was de productie van de 100 Yen munten lager dan in voorgaande jaren. Ook hadden de arcade-exploitanten hun munten naar de bank gebracht en zo bleven deze in omloop. Er zijn geen officieel gemelde tekorten van 100 Yen munten geconstateerd in die tijd.

Space Invaders werd in 2016 opgenomen in de World Video Game Hall of Fame. Space Invaders-kasten zijn verzamelobjecten geworden.

In onze arcaderuimte is de table versie te bespelen. Kom zeker eens langs en probeer deze uit!