Je bent een piloot van een futuristisch vliegtuig dat probeert andere gevechtspiloten te bevrijden die vastzitten in verschillende jaren. Je gaat terug door de tijd, je begint in 1910 en eindigt in 2001. Vlieg rond terwijl je andere vijandelijk vliegtuigen ontwijkt en/of neerschiet totdat je aan het einde van elk level tegenover het hoofdschip staat, heb je die verslaan dan ga naar de volgende tijdsperiode. Af en toe verschijnen er parachutistenpiloten als je ze verzamelt/redt krijg je hiervoor punten.
Dit is de korte uitleg van Time Pilot, zoals wij het ook hebben staan. Maar Time Pilot is natuurlijk veel meer dan die vier zinnen. Het is een spel dat bekend staat om zijn eenvoud, maar desalniettemin populair is geworden. Ook bestaat dit spel deze maand 40 jaar in Japan! Alle reden om er een artikel aan te wijden.
De maker van dit spel, Yoshiki Okamoto, werd ingehuurd door Konami als grafisch kunstenaar. Hoewel hij niet lang nadat hij was aangenomen werd gevraagd om een racespel te ontwerpen. Zag Yoshiki dit niet zitten, maar wilde zijn leidinggevende niet teleurstellen. Hierom liet hij zijn medewerkers beide spellen ontwerpen, zowel een racespel als Time Pilot. Toen hij zijn racespel moest laten zien, liet hij Time Pilot zien. In eerste instantie werd dit afgekeurd totdat het spel aan een testgroep werd voorgeschoteld. Toen dit beviel werd het spel alsnog goedgekeurd.
Spelregels Er zijn vijf niveaus: – 1910 dubbeldekkers en een luchtballon – 1940 WWII eendekkers en een B-25 – 1970 helikopters en een grote, blauwe CH-46 – 1982 of 1983 (het jaar varieert tussen ROM-versies ) straalvliegtuigen en een B-52 – 2001 UFO’s
In de eerste vier tijdperken is de achtergrond de lucht met wolken, maar in het vijfde tijdperk is de achtergrond de ruimte met asteroïden. Extra levens worden gegeven bij 10.000 punten, en per 50.000 gescoord tot 960.000; daarna gaat het spel naar de modus “survival of the fittest”. Vechters worden vernietigd als ze geraakt worden door kogels, vijandelijke schepen of raketten.
Zodra 56 vijandelijke vaartuigen zijn verslagen en na elke spelcyclus met 5 toenemend (het laatste gevecht tegen de UFO’s beëindigd), moet de speler het moederschip voor de tijdsperiode verslaan. Het moederschip wordt vernietigd met zeven voltreffers. Zodra alle tijdperken zijn bezocht, beginnen de niveaus opnieuw, maar zijn moeilijker en sneller.
Een stuk uit een review van Retrokings: “Time Pilot is vandaag de dag nog steeds erg leuk om te spelen en vooral vanwege de gameplay. Het neerschieten van al dat vijandige ruimtespul gaat niet vervelen en zeker niet als je het doel hebt om een highscore te behalen. Je blijft spelen om dit voor elkaar te krijgen. En, zeg nou zelf, daar zijn videogames toch voor gemaakt?”
Verdere verschijningen Naast dat Time Pilot in 1982 verscheen in de arcadehallen is het spel ook in vele andere vormen uitgekomen. In 1983 kwam het uit voor de Atari 2600. In de 1997 game Konami Antiques: MSX Collection Vol. 3 en de 1999 game Konami Arcade Classics komt het spel ook voor. Het spel is ook te spelen op de Game Boy Advance (2002: Konami Collector’s Series: Arcade Advanced), de Xbox 360 (2006 Xbox Live Arcade), de Nintendo DS (2007 Konami Classics Series: Arcade Hits) en ook nog op de Xbox 360 en PC in Microsoft’s Game Room.