Yoshi in de Mario spellen van Nintendo

Ben jij fan van Mario? Dan ken je Yoshi vast ook wel. Dit fictieve karakter kwam in 1990 voor het eerst voor in de Mario-reeks en heeft sindsdien eigen spellen gekregen en meer bekendheid.

Yoshi werd geïntroduceerd als Super Dino Yoshi of “Yoshinki” in Japan. Mario (en andere karakters) kan op Yoshi rijden, wat verschillende voordelen met zich meebrengt. Yoshi kan helpen om vijanden te verslaan, ook kan Mario minder snel doodgaan als hij op Yoshi zit, bovendien kan hij sneller door de levels wandelen.

Wat Yoshi exact is blijft een beetje onduidelijk. Yoshi heeft namelijk kenmerken van een kikker, een kameleon en een schildpad, maar hij lijkt ook wel op een draak of dinosaurus. In Super Mario World worden de op Yoshi gebaseerde munten ‘Dino Coins’ genoemd, wat zou betekenen dat hij een dinosaurus is. Yoshi is ontworpen door Shigefumi Hino, tevens bedenker van het strategische spel Pikmin. Yoshi’s komen voor in meerdere kleuren, denk aan groen, geel, blauw of rood – ieder met z’n eigen unieke eigenschappen.

Super Mario World 2: Yoshi’s Island voor de SNES

Super Mario World 2: Yoshi’s Island voor de SNES was het eerste spel waarin Yoshi centraal stond. In dit spel vind je een unieke gameplay terug. Het is één van de eerste spellen die afweek van het springen op vijanden en het gooien van vuurballen. Yoshi kan vijanden inslikken en veranderen in eieren. Hij kan ook op ze stampen. Wanneer hij een vijand in een ei heeft veranderd, kan Yoshi dit ei gebruiken om andere vijanden op afstand te raken, door het ei naar hen toe te schieten.

Yoshi gaat niet direct dood wanneer hij wordt geraakt door vijanden. Het gehele spel draagt hij Baby Mario op zijn rug. De heks Kamek wil baby Mario stelen, samen met baby Luigi die ze al te pakken heeft gekregen. Wanneer Yoshi door een vijand wordt geraakt, valt baby Mario van zijn rug, komen Kameks hulpjes eraan en begint er een teller af te lopen. Bij 0 verlies je het level en wordt baby Mario meegenomen. Het is dus belangrijk om binnen de tijd baby Mario weer terug te krijgen.

In het spel zijn zes werelden speelbaar, elk bestaande uit acht levels. Elk vierde en achtste level is een kasteel of fort met een eindbaas. Iedere eindbaas is uniek en vereist een andere aanpak. Levels kunnen opnieuw worden gedaan om 100 punten te behalen; de perfecte score. Wanneer in alle levels 100 punten zijn behaald, komt er een bonuslevel. 100 punten kunnen behaald worden door bloemen te pakken die verspreid door de levels te vinden zijn, rode munten te pakken en 30 seconden over te hebben aan het einde van het level.

Super Mario Advance 3: Yoshi’s Island voor de Game Boy Advance

Als vervolg hierop kwam Super Mario Advance 3: Yoshi’s Island voor de Game Boy Advance uit in 2002. Er werden 18 extra levels toegevoegd, waaronder secret, extra en bonus levels. Secret levels komen vrij na het spelen van de reguliere levels. Het is een soort puzzel. De extra levels zijn extra moeilijke levels die vrijkomen wanneer in een wereld alle levels met 100 punten zijn uitgespeeld. Bonuslevels komen ook vrij als alle levels op 100 punten uitgespeeld zijn. Hier kun je onbeperkt power-ups behalen.

Yoshi’s Island DS werd op 1 december 2006 gelanceerd in Europa. In dit spel moet Yoshi de andere baby karakters redden. Het doel is opnieuw om baby Luigi te redden, maar Yoshi draagt gedurende het spel baby Mario, Peach, Donkey Kong, Wario of Bowser op zijn rug.

Inmiddels is Yoshi in bijna alle spellen waar Mario in voorkomt terug te vinden. Met als laatste spel Mario & Sonic op de Olympische Spelen Tokyo 2020.